אז זהו, יצאתי לדרך.... החלטתי שאני הולכת לעבוד על זה, אין ברירה, כולם מדברים על זה.
אין סוף מאמרים ומחקרים, הגיעו למסקנה כי בית הספר והמורים חייבים להתאים את עצמם לשינוי.
הנה כמה דוגמאות:
"קיים פער בין בית הספר לעולם שבחוץ. התלמידים חשופים ומשתמשים בטכנולוגיות מתקדמות בתחומי חיים רבים... עם זאת בתי הספר משתמשים בפדגוגיה מסורתית ללא שימוש באמצעים טכנולוגיים שבהם מורגל התלמיד.. כך נוצר פער בין בתי הספר לעולמו של התלמיד..." (התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 מסמך אב, משרד החינוך המנהל למדע וטכנולוגיה)
אפלויג נ. ושלו-ויגיסר י. (2010) ב"תפקיד המורה במאה ה- 21" מדברים גם הם על ההבדל בין בית הספר של פעם לבית הספר של היום: "כאשר הוקם בית הספר הציבורי, הוא שימש מקור המידע המרכזי לילד והספרים שימשו אז מדיום המידע העיקרי... בימינו המורה חדל להיות מקור המידע המרכזי. ישנו ריבו של מקורות מידע, הטכנולוגיה הדיגיטלית ואמצעי התקשורת הפכו את המידע לנגיש ולא פעם, התלמידים ("הילידים הטכנולוגיים"), עולים על מוריהם ("המהגרים הטכנולוגיים") ביכולת להשתמש בטכנולוגיות המידע החדשות.."
החזון והתפיסה של מערכת החינוך היא שכדי להכין את בוגרי המערכת לדרישות עולם העבודה והאקדמיה של המאה ה-21 נדרשות לכך מיומנויות שונות מאלה שבמאה ה-20 והמערכת צריכה להתאים את עצמה לכך.
אז הנה, באתי, אני פה כחלק מהשינוי, מה עוד צריך?
"הרציונל להכניס את בתי הספר למהלך בצורה מדורגת, הוא להביא למצב שבו התשתיות היקרות (מחשב נייד לכל תלמיד), משולבות בלמידה, רק לאחר שהמנהל וצוות המורים עברו הכשרה מתאימה. יחד עם זאת, בתחום שילוב טכנולוגית המידע בהוראה לא ניתן להכשיר את הצוות כאשר ציוד בסיסי כזה לא נמצא בבית הספר..." ("התאמת מערכת החינוך למאה ה-21. משרד החינוך המנהל למדע וטכנולוגיה")
אז החלה תוכנית התקשוב בישראל...
התוכנית תוקצבה לשנים תשע"א- תשע"ב בסכום של כ- 420 מליון ש"ח.
וואו.. נראה מבטיח? כנראה שלא...
אני כל הזמן שואלת את עצמי, כיצד אני אמורה להטמיע בתוכי את השינוי ואחר כך בבית הספר אם אפילו אצל אנשים רמי הדרג אין אמונה בחשיבות הדחופה של השינוי..?
ולמה הכוונה?
בתאריך 22.1.2013 נערכו בחירות לכנסת ישראל.
שר אוצר חדש, גזירות חדשות. אם אבחר לעזוב לרגע את הגזירות המטרידות אותי ומטרידות כל אדם במעמד הביניים בישראל ואתרכז בחינוך ובתקשוב אגלה, כי גם האנשים הנמצאים בראש, לא קראו את המאמרים והמחקרים שאני קראתי, לא חווים באופן יום יומי את השינוי עם התלמידים ובעצמם אינם מודעים למהפכה הטכנולוגית שיוצרת פערים בין המורה לתלמיד ופוגעת ברלוונטיות של בית הספר בחייו.
ואולי הם מודעים אך בוחרים להתעלם....להתעלם מהעובדה כי שילוב התקשוב בחינוך,יצמצם את הפער ויהפוך את בית הספר לרלוונטי מתמיד בחיי הילדים.
עם הגיעו לתפקיד, החליט שר האוצר יאיר לפיד לקצץ בתקציב החינוך ובין היתר לדחות את פרויקט המחשוב בבתי הספר...
אין סוף מאמרים ומחקרים, הגיעו למסקנה כי בית הספר והמורים חייבים להתאים את עצמם לשינוי.
הנה כמה דוגמאות:
"קיים פער בין בית הספר לעולם שבחוץ. התלמידים חשופים ומשתמשים בטכנולוגיות מתקדמות בתחומי חיים רבים... עם זאת בתי הספר משתמשים בפדגוגיה מסורתית ללא שימוש באמצעים טכנולוגיים שבהם מורגל התלמיד.. כך נוצר פער בין בתי הספר לעולמו של התלמיד..." (התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 מסמך אב, משרד החינוך המנהל למדע וטכנולוגיה)
אפלויג נ. ושלו-ויגיסר י. (2010) ב"תפקיד המורה במאה ה- 21" מדברים גם הם על ההבדל בין בית הספר של פעם לבית הספר של היום: "כאשר הוקם בית הספר הציבורי, הוא שימש מקור המידע המרכזי לילד והספרים שימשו אז מדיום המידע העיקרי... בימינו המורה חדל להיות מקור המידע המרכזי. ישנו ריבו של מקורות מידע, הטכנולוגיה הדיגיטלית ואמצעי התקשורת הפכו את המידע לנגיש ולא פעם, התלמידים ("הילידים הטכנולוגיים"), עולים על מוריהם ("המהגרים הטכנולוגיים") ביכולת להשתמש בטכנולוגיות המידע החדשות.."
החזון והתפיסה של מערכת החינוך היא שכדי להכין את בוגרי המערכת לדרישות עולם העבודה והאקדמיה של המאה ה-21 נדרשות לכך מיומנויות שונות מאלה שבמאה ה-20 והמערכת צריכה להתאים את עצמה לכך.
אז הנה, באתי, אני פה כחלק מהשינוי, מה עוד צריך?
"הרציונל להכניס את בתי הספר למהלך בצורה מדורגת, הוא להביא למצב שבו התשתיות היקרות (מחשב נייד לכל תלמיד), משולבות בלמידה, רק לאחר שהמנהל וצוות המורים עברו הכשרה מתאימה. יחד עם זאת, בתחום שילוב טכנולוגית המידע בהוראה לא ניתן להכשיר את הצוות כאשר ציוד בסיסי כזה לא נמצא בבית הספר..." ("התאמת מערכת החינוך למאה ה-21. משרד החינוך המנהל למדע וטכנולוגיה")
אז החלה תוכנית התקשוב בישראל...
התוכנית תוקצבה לשנים תשע"א- תשע"ב בסכום של כ- 420 מליון ש"ח.
וואו.. נראה מבטיח? כנראה שלא...
אני כל הזמן שואלת את עצמי, כיצד אני אמורה להטמיע בתוכי את השינוי ואחר כך בבית הספר אם אפילו אצל אנשים רמי הדרג אין אמונה בחשיבות הדחופה של השינוי..?
ולמה הכוונה?
בתאריך 22.1.2013 נערכו בחירות לכנסת ישראל.
שר אוצר חדש, גזירות חדשות. אם אבחר לעזוב לרגע את הגזירות המטרידות אותי ומטרידות כל אדם במעמד הביניים בישראל ואתרכז בחינוך ובתקשוב אגלה, כי גם האנשים הנמצאים בראש, לא קראו את המאמרים והמחקרים שאני קראתי, לא חווים באופן יום יומי את השינוי עם התלמידים ובעצמם אינם מודעים למהפכה הטכנולוגית שיוצרת פערים בין המורה לתלמיד ופוגעת ברלוונטיות של בית הספר בחייו.
ואולי הם מודעים אך בוחרים להתעלם....להתעלם מהעובדה כי שילוב התקשוב בחינוך,יצמצם את הפער ויהפוך את בית הספר לרלוונטי מתמיד בחיי הילדים.
עם הגיעו לתפקיד, החליט שר האוצר יאיר לפיד לקצץ בתקציב החינוך ובין היתר לדחות את פרויקט המחשוב בבתי הספר...
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה