יום שני, 23 בדצמבר 2013

הרבה לפני התאמת מערכת החינוך למאה ה-21.....

אחד הדברים שמשכו את תשומת ליבי השבוע הייתה כתבה בחדשות האינטרנט, על תלמידת תיכון שבחרה לשלם מחיר כבד של כישלון במבחן, כדי להביע את דעתה הכנה והאמיתית על מערכת החינוך בישראל כיום.
וכך היה: מיכל זולר תלמידת כתה י"ב ניגשה לבחינת הבגרות בספרות.
בעוד חבריה, במאמץ רב עונים על שאלות המבחן, לאחר שעשו לילות כימים על מנת לשנן את חומר הלימוד, כותבת מיכל מכתב למורתה. מכתב, בו היא כותבת מרחשי ליבה על תחושותיה ואכזבתה משיטות הלימוד הנהוגות כיום בבתי הספר.
בעזרת נפלאות הטכנולוגיה, הגיעה הכתבה גם לפייסבוק ושם עלו תגובות שונות על מעשי התלמידה עד לביקורת כלפי המערכת.
המכתב המקורי של מיכל זולר- לחצו לקריאת הכתבה המלאה

המכתב נגע לליבי. אני חושבת שנדרש אומץ רב על מנת לעשות מעשה שכזה.
במהלך לימודי התואר השני בחינוך (התמחות בתקשוב) דובר לא מעט על התאמת מערכת החינוך למאה ה-21
כל המאמרים והמחקרים דיברו על התאמת המערכת מבחינה טכנולוגית, דיברו על השינוי שעובר העולם, השינוי שעוברים הילדים. דור העתיד....


"אני חושבת כי חובתם של המורים להיות פתוחים לשינוי המתרחש, להכיר את תלמידיהם ואת השינוי שחל בהם בעקבות התעצמות הטכנולוגיה על מנת לצמצם את הפער בידע, במיומנות ובשליטה שיש לתלמידים בעולם הווירטואלי לעומת זה של המורים...." (ציטוט שלי רשומה מס' 2 4.5.2013)

"שילוב התקשוב בחינוך,יצמצם את הפער ויהפוך את בית הספר לרלוונטי מתמיד בחיי הילדים."
(ציטוט שלי רשומה מס' 3 11.5.2013)

ציטוטים אלה שנלקחו מרשומות קודמות בבלוג, גרמו לי לחשוב...
אז נכון, שהעולם משתנה לנגד עינינו ולטכנולוגיה משקל רב מאוד על חיינו, ואני עדיין חושבת ששינוי טכנולוגי בבית הספר הוא בלתי נמנע. 
אך לפני כל זה... צריך לדעת לאתגר, לגרום לתלמידים לחשוב, להשוות, להביע דעה ולנמק אותה,לשאול שאלות ולהסיק מסקנות. ועוד.. כלומר אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה .


המכתב של מיכל הוא כנראה צעקה לשינוי. חשוב לבדוק האם מיכל היא התלמידה היחידה שמרגישה וחושבת כך או האם היא מייצגת את דעתם של תלמידים רבים? האם קיים סיכוי שאנו, נציגי המערכת, לא מספקים את ה"סחורה" ללקוח? 

ברשומה שלי שנכתבה בתאריך 20.8.2013 התפעלתי משר החינוך החדש שי פירון שדיבר על שינוי:

"אני לא שר של מבנה, אני שר של תוכן" אלו מילותיו של השר.. אם נכנסים לעומקו של המשפט, אפשר להבין אותו בכמה דרכים. אני בחרתי לפרש אותו ששר החינוך לא מתכוון להתעסק ברפורמות שישנו את מבנה המערכת אלא יתעסק במה יהיה בתוכה.
כמעט בכל הבלוגים שכתבתי דיברתי על השינוי שמערכת החינוך צריכה לעשות מבחינה טכנולוגית על מנת להתאים את עצמה לדור של היום. שר החינוך גם הוא מדבר על שינוי, אך שינוי אחר. משהו של הלב... לחלום, לאתגר, לסקרן, להרגיש, לגעת... הוא מאמין במה שהוא אומר וזה בדיוק מה שהוא עושה. ואני מאמינה לו. (ציטוט שלי על דבריו של שר החינוך )



אני מאחלת למיכל ולחבריה ואפילו לנו המורים, שמכתב זה לא יפול על אוזניים ערלות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה